Panaszkezelési szabályzat
ARCHÍV – 2022.02.01.-2024.10.31.
4/VG/2022Önálló Vezérigazgatói utasítás a Panaszkezelési szabályzatról
Készült: 2022. 01. 26.
Hatályba lép: 2022.02.01-től
Jóváhagyta: Kalmár Zsolt – Vezérigazgató
Jelen Panaszkezelési szabályzat (továbbiakban: Szabályzat) célja, hogy a DEBT-INVEST Zrt. (a továbbiakban: Társaság) működése vonatkozásában keletkezett panaszok átlátható, jogszerű és hatékony kezelésének szabályait rögzítse, a panaszügyintézés módját, valamint a panasznyilvántartás vezetésének szabályait meghatározza.
Jelen Szabályzat tárgyi hatálya a Társasághoz bármely formában (szóban, írásban – postai, vagy elektronikus úton -, etc.) benyújtott Panasz kezelését érintő tevékenységre kiterjed.
Jelen Szabályzat alanyi hatálya kiterjed a Társaság valamennyi munkavállalójára, valamint megbízásos és bármely egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyban lévő természetes és jogi személyre vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra, akik/amelyek a Társaság javára, illetve a Társaság érdekében járnak el.
Jelen Szabályzat rendelkezéseinek kialakítása során az alábbi jogszabályok és egyéb jogforrások rendelkezései kerültek figyelembe vételre:
a központi hitelinformációs rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (KHRtv.)
Jelen Szabályzat értelmezése és alkalmazása során az alábbi fogalmak a következő jelentéssel bírnak:
„Panaszkezelés”: A Társaság teljeskörűen kivizsgálja és megválaszolja az ügyfélnek a Társaság – a felek közötti jogviszony létrejöttét megelőző, vagy a létrejöttével, a jogviszony fennállása alatti, a Társaság részéről történő teljesítéssel, valamint a jogviszony megszűnésével, illetve azt követően a jogviszonnyal összefüggő – magatartását, tevékenységét, vagy mulasztását érintő kifogását (az alábbiakban összhangban: panasz), továbbá megteszi a vonatkozó jogszabályokban előírt, szükséges intézkedéseket.
„Panasz”:
A pénzügyi szervezetek panaszkezelésére vonatkozó szabályokról szóló mindenkor hatályos MNB rendeletben meghatározott kifogás.
/JelenSzabályzat kiadásának időpontjában hatályos 66/2021. (XII.20.) MNB rendelet 2. § (1) bekezdésében foglaltak szerint: „A szolgáltató teljes körűen kivizsgálja és megválaszoljaa pénztártagnak,az ügyfélnek, a tagnak, illetve a befektetőnek (a továbbiakban együtt: ügyfél) a szolgáltató – szerződéskötést, illetve a tagsági jogviszony létrejöttét megelőző vagy a szerződés megkötésével, illetve a tagsági jogviszony létrejöttével, a szerződés, illetve a tagsági jogviszony fennállása alatti, a szolgáltató részéről történő teljesítéssel, valamint a szerződéses, illetve tagsági jogviszony megszűnésével, illetve azt követően a szerződéssel, illetve a tagsági jogviszonnyal összefüggő –magatartását, tevékenységét vagy mulasztását érintő kifogását (a továbbiakban: panasz).”
Nem minősül panasznak:
„Panaszos”: Az a természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki /amely jelen Szabályzat alanyi hatálya alá eső szereplők tevékenységére, magatartására vagy mulasztására vonatkozó panaszát a Társasággal írásban (személyesen vagy más által átadott irat útján, postai úton, telefaxon, elektronikus levélben) vagy szóban (személyesen, vagy telefonon) közli vagy közölte.
„Fogyasztó”
„Fogyasztói jogvita”:
A Társaság minden esetben törekszik az ügyféllel való együttműködésre, továbbá a rugalmas és segítőkész bánásmódra a panaszkezelés teljes folyamata során, így a panasztételkor, a panasz kivizsgálása során, valamint a válaszadást követően is.
Ennek megvalósulását hivatott szolgálni a Szabályzat, mely transzparens jellegéből fakadóan az ügyfeleket megillető jogok gyakorlása, valamint a panaszkezelés egyéb részletszabályaira vonatkozóan közérthető, világos, pontos és naprakész információt nyújt az ügyfelek számára, továbbá képes biztosítani a panaszkezelési eljárás kiszámíthatóságát.
A Társaság a panaszok kezelésesorán az ügyfél szerződésből eredő jogaira és kötelezettségeire vonatkozóan a jóhiszeműségés tisztesség, valamint az adott helyzetben általában elvárható magatartás követelményének jogszabályban rögzített általános kereteit szem előtt tartva jár el.
A Társaság a panaszokat olyan szellemben kezeli, hogy azáltal képes legyen megelőzni, illetve felismerni ésmegfelelőenkezelni az ügyfél ésa Társaságközött esetlegesen felmerülő további érdekellentétet annak érdekében, hogy az elhúzódó, elmélyülő jogvita elkerülhető legyen.
A Társaság ügyfélközpontú magatartás tanúsít a panaszkezelési eljárás során, mely elősegíti az ügyfeleket potenciálisan fenyegető sérelmek időben történő felismerését, annak negatív hatásainak megelőzését, vagy az esetlegesen bekövetkező sérelmek ügyfélbarát módon történő orvoslását.
A Társaság a panaszkezelés során a transzparencia elvét követve jár el annak érdekében, hogy az ügyfél a szolgáltatás igénybevétele kapcsán felmerülő kifogásával összefüggésben megfelelő időben megkapja a megfelelő információt és tájékoztatást, illetve jogos igényét érvényesíthesse, valamint a jogorvoslati lehetőségét kimeríthesse.
Ezen elv érvényesülése érdekében (különösen, de nem kizárólag) a Társaság:
A panaszkezelés magyar nyelven történik, kivéve, ha a Társaság és az ügyfél eltérő nyelvben állapodtak meg.
A panaszkezelés vonatkozó jogszabályokban és egyéb előírásokban meghatározottak alapján történő megvalósulásáért a Társaság vezérigazgatója felelős.
A panaszkezelési szabályzatot a Társaság vezérigazgatója hagyja jóvá, amely felelős annak gyakorlati alkalmazásáért, a megfelelés ellenőrzéséért, így az a szerinti eljárás figyelemmel kíséréséért.
A panaszkezeléshez kapcsolódó feladatok ellátására, annak koordinálására – az arányosság elvének szem előtt tartásával – a vezérigazgató panaszkezelési felelőst² jelöl ki.
A panaszkezelési felelős kijelölésére szolgáló formanyomtatványt jelen szabályzat III. számú melléklete tartalmazza.
A panaszkezelési felelős tevékenységének bevezetésével biztosítható a panaszok teljes körű és tisztességes kivizsgálása, valamint az esetleges összeférhetetlenségek azonosítása és enyhítése.
A panaszkezelési felelős feladata:
A panaszkezelési felelős munkáját a Társaság jogi és üzleti szakterületei támogatják, mely szakterületek vezetői felelősek a panaszkezelés során nyújtott közreműködés szakmaiságáért.
A panasszal kapcsolatos döntéshozatalban nem vehet részt a Társaság olyan alkalmazottja, aki a sérelmezett intézkedésben vagy döntésben részt vett./Ez azonban nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a panasszal kapcsolatos döntésben megállapított szükséges intézkedésben részt vegyen, annak felelőse legyen/
A Társaság megfelelő képzésben és rendszeres, szinten tartó oktatásban részesíti az ügyintézőit a panaszok kezeléséhez szükséges szakmai ismeretek megszerzésének érdekében.
²A panaszkezelési felelős nem azonos a Hpt. 288. § 5); valamint a Fgytv. 17/D. § alapján kijelölt fogyasztóvédelmi kapcsolattartóval, de a két feladat együttes ellátása nem összeférhetetlen.
A Hpt. 288. § (5) bekezdése alapján a Társaság fogyasztóvédelmi ügyekben fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartót (a továbbiakban: „Fogyasztóvédelmi felelős”) kijelöli, és 15 napon belül a Fogyasztóvédelmi felelős személyét, illetve annak változását írásban bejelenti a Magyar Nemzeti Bank felé.
A Fogyasztóvédelmi felelős feladatai:
A Fogyasztóvédelmi felelős kijelölése és szakmai irányítása a Vezérigazgató hatáskörébe tartozik.
A Fogyasztóvédelmi felelős kijelölésére szolgáló formanyomtatványt jelen szabályzat IV. számú melléklete tartalmazza.
Írásban
Postai úton: | 1134Budapest, Róbert Károly körút 64-66. |
E-mailben: | panasz@debt.hu; debt@debt.hu |
Faxon: | +36 1 267 0867 |
Személyesen, vagy más által átadott irat útján:
Ügyfélfogadás: |
1134Budapest, Róbert Károly körút 64-66.
/A Társaság honlapján megjelölt ügyfélfogadási időben/ |
Az írásbeli panasz szükséges tartalmi elemei:
A Társaság a panasz előterjesztéséhez honlapján – www.debt.hu -, valamint az ügyfélszolgálatán rendelkezésre bocsátja az MNB által javasolt formanyomtatványt, mely jelen Szabályzat I. számú mellékletét képezi. Továbbá lehetőséget biztosít az ügyfelek számára, hogy az erre a célra rendszeresített formanyomtatványtól eltérő módon terjessze elő írásbeli panaszát az ügyfél.
Szóban
Telefonon: | +36 1 268 0000
Hétfő: 8:00-20:00; Kedd-csütörtök: 9:00-17:00; Péntek: 9:00-14:00 |
Személyesen:
Ügyfélfogadás: |
1134 Budapest, Róbert Károly körút 64-66.
/A Társaság honlapján megjelölt ügyfélfogadási időben/ |
A Társaság az alakszerűségi követelmények betartásától függetlenül, az előterjesztett kérelmet annak érdemi tartalma alapján minősíti panasszá, vagy egyéb bejelentéssé.
A várakozási idő minimalizálása érdekében a Társaság lehetőséget biztosít az előzetes időpontegyeztetésre.
A Társaságot köteles a panaszost azonosítani.
A Társaság által elfogadott azonosítási módok:
/Pl: Születési idő, anyja neve/
Amennyiben a rendelkezésre álló adatok alapján a panaszos nem azonosítható (Pl: Adategyezőség esetén), a Társaság további adatot kér be a panaszos azonosítása céljából.
Amennyiben az azonosítási kísérlet igazolhatóan nem vezet eredményre (Pl: a panaszos elérhetőségének hiányában nem lehet további adatot bekérni), a Panasz érdemi kivizsgálására nem kerül sor.
A panaszügyintézéssel kapcsolatos információ – az esetlegesen az ügyintézés vonatkozásában eljáró hatóságok kivételével – kizárólag az azonosított Panaszos, valamint meghatalmazottja számára adható.
A Társaság együttműködik a meghatalmazottként eljárni kívánó személyekkel.
Az azonosított Panaszost – közokiratba, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt – meghatalmazás alapján, meghatalmazott is képviselheti a panaszügyintézés során.
A Társaság a meghatalmazottak eljárásának megkönnyítése érdekében meghatalmazás mintát készít, mely jelen szabályzat V. számú mellékletében, valamint a Társaság honlapján és az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségekben elérhető.
Amennyiben a Panaszos nem a Társaság által készített mintát veszi alapul, úgy a Társaság tájékoztatja a Panaszost arról, hogy a meghatalmazásnak milyen elengedhetetlen formai kellékei vannak.
A meghatalmazás szükséges tartalmi elemei | |
Meghatalmazó: | Neve, Születési ideje, Aláírása |
Meghatalmazott: | Neve, Születési ideje, Aláírása |
Meghatalmazás tárgya: | „Meghatalmazom, hogy … a panaszügyintézés során, a Debt-Invest Zrt. előtt, helyettem és nevemben eljárjon” |
A Társaságerre irányuló kérés esetén, vagya panasz@debt.hue-mail címre érkező írásbeli panasz esetén a panasz beérkezésének – automatikus válaszüzenetben történő – visszaigazolásakor írásbeli tájékoztatást nyújt a panaszkezelési eljárásról.
Amennyiben az ügyfél az írásbeli panaszát nem a panaszkezelési szabályzatban meghatározott panaszkezeléssel foglalkozó szervezeti egység részére küldi meg, vagy ha az ügyfél az írásbeli panaszt a Társaság ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségében nem a panaszkezelésre kijelölt ügyintézőnek adja át, a Társaság a beérkezést – és a panasz központi iktatását – követően, haladéktalanul továbbítja a panaszt a panaszkezeléssel foglalkozó szervezeti egysége részére.
A szóbeli panasz esetén a Társaság felhívja a panaszos figyelmét a panaszkezelési szabályzat elérhetőségére, amely tartalmazza a panaszkezelési eljárásra vonatkozó információkat.
A szóbeli panasz felvételét követően a Társaság tájékoztatja az ügyfelet a panaszt továbbiakban kezelő szervezeti egység elérhetőségéről – panasz@debt.hu-, valamint telefonon közölt szóbeli panasz esetén közli a panasz azonosítására szolgáló adatokat.
A panasz kivizsgálása térítésmentes, azért külön díj nem számolható fel.
A panasz kivizsgálása az összes vonatkozó körülmény figyelembevételével történik.
A Társaság törekszik arra, hogy a panaszkezelést egyenletes színvonalon biztosítsa az ügyféllel fennálló kapcsolat teljes tartama alatt, ennek érdekében a Társaság törekszik az együttműködő, rugalmas, segítőkész, empatikus szolgáltatói magatartásra a jogviszony létrejöttét megelőzően, a jogviszony fennállása alatt, és annak megszűnését követően felmerülő problémák, panaszok kezelése során is.
Annak érdekében, hogy a panasz minden eleme tisztázásra, illetve valamennyi kifogás kivizsgálásra kerüljön, a Társaság gondoskodik a panaszban foglaltakkal kapcsolatos összes lényeges információ és dokumentum beszerzéséről és megvizsgálásáról, ideértve szükség esetén az eljáró ügyintéző, illetve közvetítő nyilatkozatát is.
A Társaság a Panaszkezelés során különösen a következő adatokat, dokumentumokat kérheti az ügyféltől:
a) neve,
b) szerződésszám, ügyfélszám
c) lakcíme, székhelye, levelezési címe,
d) telefonszáma,
e) értesítés módja,
f) panasszal érintett termék vagy szolgáltatás,
g) panasz leírása, oka,
h) panasz alátámasztásához szükséges, az ügyfél birtokában lévő olyan dokumentumok másolata, amely a szolgáltatónál nem áll rendelkezésre,
i) meghatalmazott útján eljáró ügyfél esetében érvényes meghatalmazás és
j) panasz kivizsgálásához, megválaszolásához szükséges egyéb adat.
A panaszt benyújtó ügyfél adatait a személyes adatok védelmére vonatkozó előírásoknak megfelelően kell kezelni.
A panaszok kivizsgálása során a Társaság – az ügyfél erre irányuló kifejezett kérésére – tájékoztatja az ügyfelet a vizsgálat állásáról.
A panasz kivizsgálása elsődlegesen annak tartalma alapján történik, azonban az előterjesztés formája alapján a panaszügyintézésre eltérő szabályok vonatkoznak.
Írásbeli panasz
Az írásbeli beadványt a Társaság érkeztetés-iktatásért felelős szervezeti egysége iktatja, és
Amennyiben az ügyfél a panaszát elektronikus úton terjeszti elő, azonban az elektronikus válaszadás jogszabályi feltételei nem állnak fenn, a Társaság lehetőség szerint – a panasz megválaszolását megelőzően, a panasz érkezésének csatornáján – tájékoztatja az ügyfelet, hogy a válaszát postai úton küldi meg.
Szóban előterjesztett panasz
A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és lehetőség szerint orvosolni kell.
Ha a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a Társaság a panaszról jegyzőkönyvet vesz fel.
A panasz szóbeli előterjesztésére sor kerülhet személyesen, vagy telefonon.
Személyesen előterjesztett szóbeli panasz
A Társaság főszabályként törekszik a panasz azonnali kivizsgálására és orvoslására.
Amennyiben a panasz orvoslására tett javaslat a Panaszos számára elfogadható, a panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
Amennyiben a panasz orvoslására tett javaslat a Panaszos számára nem elfogadható, vagy a panasz kezelésére tett azonnali intézkedésre nincs lehetőség, a panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
A végleges jegyzőkönyv egy példánya átadásra kerül a Panaszos részére.
A panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
A végleges jegyzőkönyv egy példánya átadásra kerül a Panaszos részére.
Telefonon előterjesztett szóbeli panasz
Panasz tárgyú telefonbeszélgetés kizárólag olyan vonalon folytatható, mely rögzíti a beszélgetés során elhangzottakat.
Telefonon közölt szóbeli panasz esetén fel kell hívni az ügyfél figyelmét, hogy panaszáról hangfelvétel készül.
A Társaság nem rendelkezik külön vonallal a telefonos panaszkezelés céljára, ennélfogva a hívást kezdeményező felet automata hang tájékoztatja – a panaszkezeléssel kapcsolatban – az alábbiakról:
A Társaság a telefonon közölt szóbeli panasz esetén az ügyfélszolgálati ügyintéző élőhangos, az indított hívás sikeres felépülésének időpontjától számított öt percen belüli bejelentkezése érdekében úgy köteles eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
Az élőhangos bejelentkezés meggyorsítása érdekében
a Társaság több melléket biztosít az ügyfélszolgálati munkatársak elérésére, mely vonalak „foglalt” állapota esetén a bejövő hívást ütemezett átirányítás funkció kapcsolja a „szabad” mellékre.
A közölt szóbeli panaszt a Társaság egyedi azonosítószámmal látja el.
Ha az ügyfél a szóbeli panasz kezelésével nem ért egyet, a szolgáltató a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról jegyzőkönyvet vesz fel, valamint telefonon közölt panasz esetén megadja a panasz azonosítására szolgáló adatokat.
A Panaszról az ügyintéző jegyzőkönyvet vesz fel, melyet a Panasz előterjesztésének napján eljuttat az érkeztetésért és iktatásért felelős szervezeti egységhez, mely a jegyzőkönyvet – annak iktatását követően – továbbítja a panaszkezelési felelős számára.
A jegyzőkönyv tartalma a jegyzőkönyv panaszos általi átvételét igazoló aláírás kivételével megegyezik a személyesen előterjesztett szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyv tartalmával, a fentiekben kifejtett eshetőségek szerint.
A telefonon közölt szóbeli panaszról készült jegyzőkönyv kiküldésre kerül a Panaszos részére, a panaszra adott válasszal együtt.
Az azonnal ki nem vizsgált szóbeli panasszal kapcsolatos indokolással ellátott álláspontot a Társaság a panasz közlését követő 30 napon belül küldi meg az ügyfélnek.
A Társaság a telefonon előterjesztett panaszok esetében a beszélgetés végeztével tájékoztatja az ügyfelet a beszélgetésről készült hangfelvétel visszahallgatására, illetve a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyv vagy a hangfelvételről készített másolat rendelkezésre bocsátására vonatkozó jogáról, valamint az ezek iránti kérelem előterjesztésének módjáról.
A Társaság a Panaszos kérésére biztosítja a hangfelvétel visszahallgatását, továbbá térítésmentesen – kérésének megfelelően – jogszabályban rögzített határidőn (a Szabályzat kiadásának időpontjában irányadó szabályozás szerint huszonöt napon)belül rendelkezésére bocsátja a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet vagy a hangfelvétel másolatát.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
a) az ügyfél (Panaszos)neve,
b) az ügyfél (Panaszos)lakcíme, székhelye, illetve amennyiben szükséges, levelezési címe,
c) a panaszelőterjesztésének helye, ideje, módja,
d) a panasszal érintett szolgáltató neve és címe,
e) a panaszrészletes leírásaaz egyes panaszelemek elkülönítetten történő rögzítésével,annak érdekében, hogy az ügyfél panaszában foglalt valamennyi kifogás teljeskörűen kivizsgálásra kerüljön,
f) a panasszal érintett szerződés száma, ügytől függően ügyfélszám, illetve pénztári azonosító,
g) az ügyféláltal bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
h) a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje, valamint
i) személyesen közölt szóbeli panasz esetén a jegyzőkönyvet felvevő személy és az ügyfél aláírása.
A fentieken túl a jegyzőkönyv lehetőség szerint tartalmazza az alábbiakat:
A Társaság indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb a vonatkozó jogszabályhely által szabott panaszkezelési határidőn belül ad választ a panaszra.
Amennyiben nem adható válasz a jogszabály által előírt határidőn belül, a Társaság a késedelem okáról a tudomásszerzést követően haladéktalanul tájékoztatja az ügyfelet, és lehetőség szerint megjelöli a vizsgálat befejezésének várható időpontját.
A Társaság a személyesen előterjesztett, szóbeli panasz azonnali kivizsgálására és orvoslására törekszik.
Amennyiben a fent megjelölt formában előterjesztett panasz orvoslására tett intézkedések nem vezetnek eredményre, vagy a fent megjelölt formától eltérő módon került előterjesztésre a panasz, a Társaság írásbeli válaszát az alábbi határidők szerint küldi meg:
A Társaság az ügyfél panaszának kezelése során érdemi, kifejtő válaszadásra törekszik a panaszban megfogalmazott valamennyi kifogás – továbbá lehetőség szerint a kifogásokkal kapcsolatos kérések és kérdések – tekintetében.
A közérthetőség követelményét szem előtt tartva a Társaság válaszában nem kizárólag a releváns jogszabályhelyekre vagy a panasz tárgyára vonatkozó szerződési feltétel, szabályzat, illetve alapszabály pontos szövegére hivatkozik, hanem azokat röviden értelmezi, és válaszát ellátja az adott ügyre vonatkozó alkalmazásának indokával, továbbá egyszerű és könnyen érthető nyelvezetet használva kommunikál.
A Panasz Tárgyában hozott döntést írásba kell foglalni, az alábbi szükséges tartalommal:
A Társaság a fogyasztónak minősülő ügyfelet a panasz elutasítása esetén tájékoztatja arról, hogy álláspontja szerint a panasz
irányult.
Amennyiben a Társaság szerint a panasz mindkét kategóriát érinti, akkor a fogyasztónak minősülő ügyfelet tájékoztatja arról, hogy a panaszban foglaltak mely része tartozik az első, illetve a második bekezdésben foglaltak körébe.
A Társaság a válaszadás során egyértelműen rögzíti a válaszlevélben a panasz azonosítására szolgáló adatot, a panasz érkezésének időpontját, valamint mellékletek csatolása esetén azok felsorolását, egyértelmű megjelölését.
Az írásbeli döntést főszabályként tértivevénnyel ellátott postai küldeményként kell megküldeni a Panaszos részére, amely alkalmas annak megállapítására, hogy a Társaság a küldeményt kinek a részére és milyen értesítési címre küldte meg, emellett kétséget kizáróan igazolja a küldemény elküldésének tényét és időpontját is.
Elektronikus levélben érkezett panasz esetén – amennyiben a Panaszos kérése erre irányul és a panaszos azonosítása alapján megállapítható, hogy a küldő levelezési cím a panaszosé –, a Társaság a postai válaszadás mellett, az azonosított küldőelektronikuslevelezési címére is megküldi a választ. Utóbbi esetben az elektronikus levél csatolmányát hozzáférés védelemmel kell ellátni és a jelszót külön fórumon kell a panaszos tudtára adni.
(Fenti eljárás független attól, hogy a panasz a Társaság központi e-mail címére, vagy a panasz@debt.hue-mail címre érkezett).
Az írásbeli döntést mindkét esetben iktatni kell, mielőtt kiküldésre kerül az ügyfél részére, továbbá dokumentálni szükséges a kiküldés időpontját.
A tájékoztatásnak közérthetőnek, szakszerűnek és érdemi információkat tartalmazónak kell lennie.
A Társaság a panaszra adott, papír alapú válasz sikertelen kézbesítését követően, a nyilvántartásában szereplő címre egy alkalommal ismételten megkísérli a válaszlevél kézbesítését a rendelkezésre álló adatok alapján elérhető fogyasztó részére.
A Társaság lehetőség szerint – fogyasztónak minősülő ügyfél panasza elutasítása esetén minden esetben – válaszában feltünteti a Pénzügyi Békéltető Testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, levelezési címét, valamint az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi tárgyú megkeresések fogadására kialakított ügyfélszolgálatának levelezési címét, telefonszámát, továbbá a formanyomtatványok elektronikus elérhetőségét, tájékoztatást ad továbbá arról, hogy a fogyasztó kérheti ezen formanyomtatványok szolgáltató általi költségmentes megküldését, megjelölve a formanyomtatványok megküldésére vonatkozó fogyasztói igény előterjesztésére szolgáló szolgáltatói telefonszámot, elektronikus levelezési és postai címet.
A panasz elutasítása vagy a panasz kivizsgálására jogszabályban előírt 30 napos válaszadási határidő eredménytelen eltelte esetén a fogyasztónak minősülő ügyfél az alábbiakhoz fordulhat:
Panasz tárgya: | A szerződés létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, továbbá a szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvita |
Pénzügyi Békéltető Testület | |
Levelezési cím: | HU-1525 Budapest, BKKP Pf.: 172 |
E-mail cím: | ugyfelszolgalat@mnb.hu |
Telefon: | 06-80/203-776 |
Honlap: | https://www.mnb.hu/bekeltetes/; www.penzugyibekeltetotestulet.hu |
Kérelem formanyomtatvány elérési útja | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-panasz#formanyomtatvanyok |
Ügyfélszolgálat: | 1122 Budapest, Krisztina krt. 6. |
A Pénzügyi Békéltető Testület eljáró tanácsa egyezség hiányában akkor is kötelezést tartalmazó határozatot hozhat, ha a szolgáltató alávetési nyilatkozatot nem tett, de a kérelem megalapozott és a fogyasztónak minősülő ügyfél érvényesíteni kívánt igénye – sem a kérelemben, sem a kötelezést tartalmazó határozat meghozatalakor – nem haladja meg az egymillió forintot.
b) MNB: az alábbiakban a Szabályzat hatálybalépésekor aktuális elérhetőségek (a pénzügyi fogyasztóvédelmi tárgyú megkeresések fogadására kialakított ügyfélszolgálat levelezési címének, telefonszámának) megadására kerül sor, az MNB honlapján található adatokkal megegyezően:
Panasz tárgya: | Fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése |
Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ | |
Levelezési cím: | HU-1534 Budapest BKKP. Pf. 777 |
E-mail cím: | ugyfelszolgalat@mnb.hu |
Telefon: | 06-80/203-776 |
Honlap: | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem |
Kérelem formanyomtatvány elérési útja | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-panasz#formanyomtatvanyok |
Ügyfélszolgálat: | 1122 Budapest, Krisztina krt. 6. |
c) bíróság.
Illetékes Bíróság | A polgári perrendtartás szabályai szerint |
Panasz tárgya: | A szerződés létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, továbbá a szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvita |
Lehetséges fórumok: | Területileg illetékes járási hivatalok / https://jarasinfo.gov.hu/ |
Területileg illetékes békéltető testületek | |
Illetékes Bíróságok |
A fogyasztónak minősülő ügyfél a panasz elutasítása vagy a panasz kivizsgálására jogszabályban előírt 30 napos válaszadási határidő eredménytelen eltelte esetén a Pénzügyi Békéltető Testület, illetve az MNB előtt megindítható eljárás alapjául szolgáló kérelem nyomtatvány megküldését kérheti, amelyről a panasz elutasítása esetén a szolgáltató külön is tájékoztatja a fogyasztónak minősülő ügyfelet.
A Társaság a fogyasztónak minősülő ügyfél kérése esetén az MNB honlapján a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásának, illetve az MNB fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárásának kezdeményezésére irányuló kérelem benyújtásához közzétett formanyomtatványokat (a továbbiakban: formanyomtatványok) költségmentesen, haladéktalanul megküldi.
Fogyasztónak nem minősülő ügyfél a panasz elutasítása vagy a panasz kivizsgálására jogszabályban előírt 30 napos válaszadási határidő eredménytelen eltelte esetén a szerződés létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, továbbá a szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvitája rendezése érdekében bírósághoz fordulhat.
A Társaság az ügyfél panaszát, továbbá az ügyféltől beszerzett dokumentumokat, valamint az ügyfél adatait – a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően – magas szintű adatvédelmet biztosító és visszakereshető módon tartja nyilván.
A Társaság a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően a Panaszokról nyilvántartást vezet, melyben az alábbi adatokat rögzíti:
Jogorvoslati eljárásra vonatkozó információk (Amennyiben van)
ATársaság által vezetett panaszkezelési nyilvántartás alkalmas a panaszkezelés belső nyomon követésére.A monitoring során a Társaság
A Társaság aktívan monitorozza a közreműködőkkel és a megbízása alapján eljáró közvetítőkkel összefüggő panaszokat és bejelentéseket, továbbá megfelelő megelőző és szükség esetén korrekciós intézkedéseket tesz az ügyfelek érdekei sérelmének kiküszöbölésére.
A panaszkezelés belső ellenőrzésének célja a panaszok okainak azonosítása és tipizálása, mely segítségével a Társaság képes kezelni és kontrollálni a kockázatokat.
Ennek érdekében a panasszal érintett üzletág vezetője, valamint a vezérigazgató rendszeres – legalább negyedéves gyakorisággal – tájékoztatást kap:
amelyekrévén szükséges, hogy azonosítsa, felmérje, kezelje és kontrollálja a kockázatokat és meghozza a panaszok okainak megoldását szolgáló döntéseit.
A Társaság adatkezelésének célja a tudomására jutott – írásban, vagy szóban bejelentett – ügyfél-elégedetlenség kezelése (kivizsgálása, panasz jogosságának megállapítása, etc.) a jogszabály előírásainak megfelelően.
Az adatkezelés jogalapja:Jogi kötelezettség teljesítése
A Társaság az alább felsorolt, vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően, jogi kötelezettség teljesítése alapján kezeli a panaszkezeléssel kapcsolatos adatokat.
Az adatok tárolásának időtartama az alább felsorolt, vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően került meghatározásra:
Adatok kategóriája | Adatok típusa | Tárolási idő |
A panaszos és az ügy azonosítására szolgáló adatok | Név (születési név);
születési idő; születési hely; anyja neve (amennyiben a panaszos nem a Társaság ügyfele) ügyszám; Ügy azonosítószám |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
Kapcsolattartási adatok | Lakóhely, tartózkodási hely, telefonszám, e-mail cím, levelezési cím | A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
A panasz vonatkozásában kezelt adatok | A panasz nyilvántartásban szereplő adatok
Az ügyfél által bemutatott/csatolt dokumentumok tartalma; Jegyzőkönyv felvétele esetén a panaszos aláírása |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
A panasz telefonos bejelentése esetén kezelt adatok | A hanganyagot tároló rendszerben rögzített adat: Hívás időpontja (nap, óra, perc); Hívó szám; Hívott szám; Hívott mellék szám; Hívás hossza, Beszélgetés hossza
A hanganyagban rögzített adat: hang, a beszélgetés során elhangzott valamennyi személyes adatnak minősülő adat/információ, (Külön kiemelve a panaszkezelési nyilvántartásba kerülő adatokat – Lásd A panasz vonatkozásában kezelt adatok) |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
Fenti adatok címzettjei: a Társaság által megbízott ügyvéd; Magyar Nemzeti Bank, a Szabályzatban megjelölt jogorvoslati fórumok
A Társaság adatkezeléséről további részletes tájékoztatás, a társaság honlapján, az alábbi elérhetőségen található:
http://www.debt.hu/adatkezeles/
Jelen Szabályzat az ajánlásban megfogalmazottak szerint legalább 10-es betűmérettel kerül elfogadásra, továbbá az elektronikus formában (a www.debt.hu honlapon) elérhetővé tett szabályzat vonatkozásában a Társaság biztosítja a tárgyszavas keresés lehetőségét.
Jelen Szabályzat 2022. február 01-jén lép hatályba, mellyel egyidejűleg a Társaság 2021. december 01.napján hatályba lépett Panaszkezelési Szabályzata hatályát veszti.
Budapest, 2022. január 26.