Panaszkezelési szabályzat
5/VG/2021 Önálló Vezérigazgatói utasítás a Panaszkezelési szabályzatról
Készült: 2021. 10. 12.
Hatályba lép: 2021.10.15-től
Jóváhagyta: Kalmár Zsolt – Vezérigazgató
5/VG/2021 Önálló Vezérigazgatói utasítás a Panaszkezelési szabályzatról
Készült: 2021. 10. 12.
Hatályba lép: 2021.10.15-től
Jóváhagyta: Kalmár Zsolt – Vezérigazgató
Jelen Panaszkezelési szabályzat (továbbiakban: Szabályzat) célja, hogy a DEBT-INVEST Zrt. (a továbbiakban: Társaság) működése vonatkozásában keletkezett panaszok átlátható, jogszerű és hatékony kezelésének szabályait rögzítse, a panaszügyintézés módját, valamint a panasznyilvántartás vezetésének szabályait meghatározza.
Jelen Szabályzat tárgyi hatálya a Társasághoz bármely formában (szóban, írásban – postai, vagy elektronikus úton -, etc.) benyújtott Panasz kezelését érintő tevékenységre kiterjed.
Jelen Szabályzat alanyi hatálya kiterjed a Társaság valamennyi munkavállalójára, valamint megbízásos és bármely egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyban lévő természetes és jogi személyre vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra, akik/amelyek a Társaság javára, illetve a Társaság érdekében járnak el.
Jelen Szabályzat rendelkezéseinek kialakítása során az alábbi jogszabályok és egyéb jogforrások rendelkezései kerültek figyelembe vételre:
Jelen Szabályzat értelmezése és alkalmazása során az alábbi fogalmak a következő jelentéssel bírnak:
„Panaszkezelés”: A Társaság teljeskörűen kivizsgálja és megválaszolja az ügyfélnek a Társaság – a felek közötti jogviszony létrejöttét megelőző, vagy a létrejöttével, a jogviszony fennállása alatti, a Társaság részéről történő teljesítéssel, valamint a jogviszony megszűnésével, illetve azt követően a jogviszonnyal összefüggő – magatartását, tevékenységét, vagy mulasztását érintő kifogását (az alábbiakban összhangban: panasz), továbbá megteszi a vonatkozó jogszabályokban előírt, szükséges intézkedéseket.
„Panasz”: A jelen Szabályzat alanyi hatálya alá eső szereplők tevékenységével, szolgáltatásával, termékével szemben felmerülő minden olyan egyedi igény, kérelem vagy reklamáció, amelyben a panaszos az eljárást, a szereplő magatartását, tevékenységét vagy mulasztását kifogásolja.
Nem minősül panasznak:
„Panaszos”: Az a természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki /amely jelen Szabályzat alanyi hatálya alá eső szereplők tevékenységére, magatartására vagy mulasztására vonatkozó panaszát a Társasággal írásban (személyesen vagy más által átadott irat útján, postai úton, telefaxon, elektronikus levélben) vagy szóban (személyesen, vagy telefonon) közli vagy közölte.
„Fogyasztó”
„Fogyasztói jogvita”:
A Társaság minden esetben törekszik az ügyféllel történő együttműködésre, és elsődlegesnek tartja az ügyfelek – nem visszaélésszerű – joggyakorlásának ¹ biztosítását és a lehetőségekhez képest azok érvényesülését.
Ennek megvalósulását hivatott szolgálni a Szabályzat, mely transzparens jellegéből fakadóan az ügyfeleket megillető jogok gyakorlása, valamint a panaszkezelés egyéb részletszabályaira vonatkozóan közérthető, világos, pontos és naprakész információt nyújt az ügyfelek számára, továbbá képes biztosítani a panaszkezelési eljárás kiszámíthatóságát.
A Társaság a működése, így a panaszkezelési eljárás során a jóhiszeműség, tisztességesség, valamint az adott helyzetben általában elvárható magatartás követelményeinek megfelelően, a Szabályzat 1.3. pontjában hivatkozott jogforrások rendelkezésének keretei között jár el.
A Társaság ügyfélközpontú magatartás tanúsít a panaszkezelési eljárás során, mely elősegíti az ügyfeleket potenciálisan fenyegető sérelmek időben történő felismerését, annak negatív hatásainak megelőzését, vagy az esetlegesen bekövetkező sérelmek ügyfélbarát módon történő orvoslását.
¹ A Társaság nem tekinti visszaélésszerűnek a joggyakorlást, amennyiben az ügyfél az általában elvárható gondossággal, figyelmességgel és körültekintéssel, az ésszerűség keretei között kívánja gyakorolni jogait.
A panaszkezelés vonatkozó jogszabályokban és egyéb előírásokban meghatározottak alapján történő megvalósulásáért a Társaság vezérigazgatója felelős.
A panaszkezeléshez kapcsolódó feladatok ellátására, annak koordinálására – az arányosság elvének szem előtt tartásával – a vezérigazgató panaszkezelési felelőst² jelöl ki.
A panaszkezelési felelős kijelölésére szolgáló formanyomtatványt jelen szabályzat III. számú melléklete tartalmazza.
A panaszkezelési felelős tevékenységének bevezetésével biztosítható a panaszok teljes körű és tisztességes kivizsgálása, valamint az esetleges összeférhetetlenségek azonosítása és enyhítése.
A panaszkezelési felelős feladata:
A panaszkezelési felelős munkáját a Társaság jogi és üzleti szakterületei támogatják, mely szakterületek vezetői felelősek a panaszkezelés során nyújtott közreműködés szakmaiságáért.
A panasszal kapcsolatos döntéshozatalban nem vehet részt a Társaság olyan alkalmazottja, aki a sérelmezett intézkedésben vagy döntésben részt vett.
²A panaszkezelési felelős nem azonos a Hpt. 288. § 5); valamint a Fgytv. 17/D. § alapján kijelölt fogyasztóvédelmi kapcsolattartóval, de a két feladat együttes ellátása nem összeférhetetlen.
A Hpt. 288. § (5) bekezdése alapján a Társaság fogyasztóvédelmi ügyekben fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartót (a továbbiakban: „Fogyasztóvédelmi felelős”) kijelöli, és 15 napon belül a Fogyasztóvédelmi felelős személyét, illetve annak változását írásban bejelenti a Magyar Nemzeti Bank felé.
A Fogyasztóvédelmi felelős feladatai:
A Fogyasztóvédelmi felelős kijelölése és szakmai irányítása a Vezérigazgató hatáskörébe tartozik.
A Fogyasztóvédelmi felelős kijelölésére szolgáló formanyomtatványt jelen szabályzat IV. számú melléklete tartalmazza.
Írásban
Postai úton: | 1117 Budapest, Hauszmann Alajos utca 3/a. |
E-mailben: | panasz@debt.hu; debt@debt.hu |
Faxon: | +36 1 267 0867 |
Személyesen:
Ügyfélfogadás: |
1117 Budapest, Hauszmann Alajos utca 3/a.
/A Társaság honlapján megjelölt ügyfélfogadási időben, Előre egyeztetett időpontban/ |
Az írásbeli panasz szükséges tartalmi elemei:
A Társaság a panasz előterjesztéséhez honlapján – www.debt.hu -, valamint az ügyfélszolgálatán rendelkezésre bocsátja az MNB által javasolt formanyomtatvány, mely jelen Szabályzat I. számú mellékletét képezi. Továbbá lehetőséget biztosít az ügyfelek számára, hogy az erre a célra rendszeresített formanyomtatványtól eltérő módon terjessze elő írásbeli panaszát az ügyfél.
Szóban
Telefonon: | +36 1 268 0000
Hétfő: 8:00-20:00; Kedd-csütörtök: 9:00-17:00; Péntek: 9:00-14:00 |
Személyesen:
Ügyfélfogadás: |
1117 Budapest, Hauszmann Alajos utca 3/a.
/A Társaság honlapján megjelölt ügyfélfogadási időben, Előre egyeztetett időpontban/ |
A Társaság az alakszerűségi követelmények betartásától függetlenül, az előterjesztett kérelmet annak érdemi tartalma alapján minősíti panasszá, vagy egyéb bejelentéssé.
A Társaságot köteles a panaszost azonosítani.
A Társaság által elfogadott azonosítási módok:
/Pl: Születési idő, anyja neve/
Amennyiben a rendelkezésre álló adatok alapján a panaszos nem azonosítható (Pl: Adategyezőség esetén), a Társaság további adatot kér be a panaszos azonosítása céljából.
Amennyiben az azonosítási kísérlet igazolhatóan nem vezet eredményre (Pl: a panaszos elérhetőségének hiányában nem lehet további adatot bekérni), a Panasz érdemi kivizsgálására nem kerül sor.
A panaszügyintézéssel kapcsolatos információ – az esetlegesen az ügyintézés vonatkozásában eljáró hatóságok kivételével – kizárólag az azonosított Panaszos, valamint meghatalmazottja számára adható.
A Társaság együttműködik a meghatalmazottként eljárni kívánó személyekkel.
Az azonosított Panaszost – közokiratba, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt – meghatalmazás alapján, meghatalmazott is képviselheti a panaszügyintézés során.
A Társaság a meghatalmazottak eljárásának megkönnyítése érdekében meghatalmazás mintát készít, mely jelen szabályzat V. számú mellékletében, valamint a Társaság honlapján és az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségekben elérhető.
Amennyiben a Panaszos nem a Társaság által készített mintát veszi alapul, úgy a Társaság tájékoztatja a Panaszost arról, hogy a meghatalmazásnak milyen elengedhetetlen formai kellékei vannak.
A meghatalmazás szükséges tartalmi elemei | |
Meghatalmazó: | Neve, Születési ideje, Aláírása |
Meghatalmazott: | Neve, Születési ideje, Aláírása |
Meghatalmazás tárgya: | „Meghatalmazom, hogy … a panaszügyintézés során, a Debt-Invest Zrt. előtt, helyettem és nevemben eljárjon” |
A Társaság a panasz@debt.hu e-mail címre érkező írásbeli panasz esetén a panasz beérkezésének visszaigazolásakor írásbeli tájékoztatást nyújt a panaszkezelési eljárásról.
A szóbeli panasz esetén a Társaság felhívja a panaszos figyelmét a panaszkezelési szabályzat elérhetőségére, amely tartalmazza a panaszkezelési eljárásra vonatkozó információkat.
A panasz kivizsgálása elsődlegesen annak tartalma alapján történik, azonban az előterjesztés formája alapján a panaszügyintézésre eltérő szabályok vonatkoznak.
Írásbeli panasz
Az írásbeli beadványt a Társaság érkeztetés-iktatásért felelős szervezeti egysége iktatja, és
A panaszkezelési felelős az alábbiak szerint, indokolatlan késedelem nélkül értesíti a Panaszost a panaszkezelési eljárás megindításáról:
Főszabály: A Panaszos által megjelölt értesítési címen. Amennyiben ilyen nincs: | |
Postai úton érkezett panasz esetén | A küldeményen szereplő levelezési címen (Feladó) |
Elektronikus úton érkezett panasz esetén | E-mail címen (From) |
Személyesen átadott panasz esetén | Rendelkezésre álló levelezési címen |
Szóban előterjesztett panasz
A panasz szóbeli előterjesztésére sor kerülhet személyesen, vagy telefonon.
Személyesen előterjesztett szóbeli panasz
A Társaság főszabályként törekszik a panasz azonnali kivizsgálására és orvoslására.
Amennyiben a panasz orvoslására tett javaslat a Panaszos számára elfogadható, a panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
Amennyiben a panasz orvoslására tett javaslat a Panaszos számára nem elfogadható, vagy a panasz kezelésére tett azonnali intézkedésre nincs lehetőség, a panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
A végleges jegyzőkönyv egy példánya átadásra kerül a Panaszos részére.
A panaszkezelési felelős a Szabályzat II. számú mellékletében található jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv ez esetben – a kötelező tartalmi elemeken kívül – tartalmazza:
A végleges jegyzőkönyv egy példánya átadásra kerül a Panaszos részére.
Telefonon előterjesztett szóbeli panasz
Panasz tárgyú telefonbeszélgetés kizárólag olyan vonalon folytatható, mely rögzíti a beszélgetés során elhangzottakat.
A Társaság nem rendelkezik külön vonallal a telefonos panaszkezelés céljára, ennélfogva a hívást kezdeményező felet automata hang tájékoztatja – a panaszkezeléssel kapcsolatban – az alábbiakról:
A közölt szóbeli panaszt a Társaság egyedi azonosítószámmal látja el.
A Panaszról az ügyintéző jegyzőkönyvet vesz fel, melyet a Panasz előterjesztésének napján eljuttat az érkeztetésért és iktatásért felelős szervezeti egységhez, mely a jegyzőkönyvet – annak iktatását követően – továbbítja a panaszkezelési felelős számára.
A jegyzőkönyv tartalma a jegyzőkönyv panaszos általi átvételét igazoló aláírás kivételével megegyezik a személyesen előterjesztett szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyv tartalmával, a fentiekben kifejtett eshetőségek szerint.
A telefonon közölt szóbeli panaszról készült jegyzőkönyv kiküldésre kerül a Panaszos részére, a panasz közlését követő 30 napon belül.
A Társaság a Panaszos kérésére biztosítja a hangfelvétel visszahallgatását, továbbá térítésmentesen – kérésének megfelelően – huszonöt napon belül rendelkezésére bocsátja a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet vagy a hangfelvétel másolatát.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
a Panaszos neve, lakcíme (székhelye)
a Panaszos által kért értesítési mód, és a vonatkozó elérhetőség
c) a Panasz előterjesztésének helye, ideje, módja
d) a Panasz részletes leírása, a Panaszos által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
e) a Társaság nyilatkozata a Panasszal kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
f) a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a Panaszos aláírása,
g) a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
h) telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma
i) a Panaszos igénye,
j) annak a nem természetes személynek a megnevezése, amely tevékenységére, működésére, az érdekében eljáró természetes személyek magatartására a Panasz irányul
A Társaság a személyesen előterjesztett, szóbeli panasz azonnali kivizsgálására és orvoslására törekszik.
Amennyiben a fent megjelölt formában előterjesztett panasz orvoslására tett intézkedések nem vezetnek eredményre, a fent megjelölt formától eltérő módon került előterjesztésre a panasz, a Társaság írásbeli válaszát az alábbi határidők szerint küldi meg:
A Panasz Tárgyában hozott döntést írásba kell foglalni, az alábbi szükséges tartalommal:
Az írásbeli döntést főszabályként tértivevénnyel ellátott postai küldeményként kell megküldeni a Panaszos részére, a kézbesítés tényének, címzettjének, valamint időpontjának igazolhatósága céljából.
Elektronikus levélben érkezett panasz esetén – amennyiben a Panaszos kérése erre irányul és a panaszos azonosítása alapján megállapítható, hogy a küldő levelezési cím a panaszosé –, a Társaság a postai válaszadás mellett, az azonosított küldő levelezési címére is megküldi a választ. Utóbbi esetben az elektronikus levél csatolmányát hozzáférés védelemmel kell ellátni és a jelszót külön fórumon kell a panaszos tudtára adni.
Az írásbeli döntést mindkét esetben iktatni kell, mielőtt kiküldésre kerül az ügyfél részére, továbbá dokumentálni szükséges a kiküldés időpontját.
A tájékoztatásnak közérthetőnek, szakszerűnek és érdemi információkat tartalmazónak kell lennie.
Panasz tárgya: | Fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése |
Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ | |
Levelezési cím: | HU-1534 Budapest BKKP. Pf. 777 |
E-mail cím: | ugyfelszolgalat@mnb.hu |
Telefon: | 06-80/203-776 |
Honlap: | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem |
Kérelem formanyomtatvány elérési útja | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-panasz#formanyomtatvanyok |
Ügyfélszolgálat: | 1013 Budapest, Krisztina krt. 39. |
Panasz tárgya: | A szerződés létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, továbbá a szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvita |
Pénzügyi Békéltető Testület | |
Levelezési cím: | HU-1525 Budapest, BKKP Pf.: 172 |
E-mail cím: | ugyfelszolgalat@mnb.hu |
Telefon: | 06-80/203-776, 06-1-489-9700 |
Honlap: | https://www.mnb.hu/bekeltetes/ |
Kérelem formanyomtatvány elérési útja | https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/penzugyi-panasz#formanyomtatvanyok |
Ügyfélszolgálat: | 1013 Budapest, Krisztina krt. 39. |
Illetékes Bíróság | A polgári perrendtartás szabályai szerint |
Panasz tárgya: | A szerződés létrejöttével, érvényességével, joghatásaival és megszűnésével, továbbá a szerződésszegéssel és annak joghatásaival kapcsolatos jogvita |
Lehetséges fórumok: | Területileg illetékes járási hivatalok / https://jarasinfo.gov.hu/ |
Területileg illetékes békéltető testületek | |
Illetékes Bíróságok |
A Társaság a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően a Panaszokról nyilvántartást vezet, melyben az alábbi adatokat rögzíti:
Jogorvoslati eljárásra vonatkozó információk (Amennyiben van)
A Társaság által vezetett panaszkezelési nyilvántartás alkalmas a panaszkezelés belső nyomon követésére.
A panaszkezelés belső ellenőrzésének célja a panaszok okainak azonosítása és tipizálása, mely segítségével a Társaság képes kezelni és kontrollálni a kockázatokat. Ennek érdekében a panasszal érintett üzletág vezetője, valamint a vezérigazgató rendszeres tájékoztatást kap a panaszok kiváltó okairól, valamint a panasszal érintett folyamatokról.
A Társaság adatkezelésének célja a tudomására jutott – írásban, vagy szóban bejelentett – ügyfél-elégedetlenség kezelése (kivizsgálása, panasz jogosságának megállapítása, etc.) a jogszabály előírásainak megfelelően.
Az adatkezelés jogalapja: Jogi kötelezettség teljesítése
A Társaság az alább felsorolt, vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően, jogi kötelezettség teljesítése alapján kezeli a panaszkezeléssel kapcsolatos adatokat.
Az adatok tárolásának időtartama az alább felsorolt, vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően került meghatározásra:
A befektetési vállalkozások, a pénzforgalmi intézmények, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, az utalvány kibocsátók, a pénzügyi intézmények és a független pénzügyi szolgáltatás közvetítők panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról szóló 435/2016. (XII. 16.) Korm. rendelet 3. § (2)-(3) bekezdései
Adatok kategóriája | Adatok típusa | Tárolási idő |
A panaszos és az ügy azonosítására szolgáló adatok | Név (születési név);
születési idő; születési hely; anyja neve (amennyiben a panaszos nem a Társaság ügyfele) ügyszám; Ügy azonosítószám |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
Kapcsolattartási adatok | Lakóhely, tartózkodási hely, telefonszám, e-mail cím, levelezési cím | A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
A panasz vonatkozásában kezelt adatok | A panasz nyilvántartásban szereplő adatok
Az ügyfél által bemutatott/csatolt dokumentumok tartalma; Jegyzőkönyv felvétele esetén a panaszos aláírása |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
A panasz telefonos bejelentése esetén kezelt adatok | A hanganyagot tároló rendszerben rögzített adat: Hívás időpontja (nap, óra, perc); Hívó szám; Hívott szám; Hívott mellék szám; Hívás hossza, Beszélgetés hossza
A hanganyagban rögzített adat: hang, a beszélgetés során elhangzott valamennyi személyes adatnak minősülő adat/információ, (Külön kiemelve a panaszkezelési nyilvántartásba kerülő adatokat – Lásd A panasz vonatkozásában kezelt adatok) |
A panasz ügyintézés lezárásától számított 5 év. |
Fenti adatok címzettjei: a Társaság által megbízott ügyvéd; Magyar Nemzeti Bank, a Szabályzatban megjelölt jogorvoslati fórumok
A Társaság adatkezeléséről további részletes tájékoztatás, a társaság honlapján, az alábbi elérhetőségen található:
http://www.debt.hu/adatkezeles/
Jelen Szabályzat 2021. október 15-én lép hatályba, mellyel egyidejűleg a Társaság 2019. május 15. napján hatályba lépett Panaszkezelési Szabályzata hatályát veszti.
Budapest, 2021. október 12.